Cursusproject Amerongen

The American Dream – Banaliteit in de Amerikaanse kunst (online)

LET OP: Deze cyclus van twee lezingen is online via de website te zien. Na inschrijving krijgt u op de dag van de lezing (resp. 18 én 25 januari) een herinneringsmail met instructies.

Twee lezingen over de kunst in Amerika: Een dromend Amerika over een eigen passende moderne kunst ten bate van het volk en niet de elite…. Lezing 1: Amerika droomt van de eigen kunst en in lezing 2: Dream Factory; Andy Warhol & Pop art

Amerika staat het afgelopen jaar alweer in de belangstelling. Wat daar gebeurt is kenmerkt de verhoudingen in het land. Tijd om rond de dag van de inauguratie van de nieuwe president eens te kijken naar de kunst in en van Amerika. Barry Heinrichs neemt ons mee naar de andere kant van de oceaan.

Tot de 2de Wereldoorlog was Parijs onbetwistbaar het kunstzinnig en artistiek centrum van de wereld. Daar bepaalde een internationale avant-garde de ontwikkelingen in de beeldende kunst, daar gebeurde het, daar werd kunstgeschiedenis geschreven.

In de loop van de jaren ’40 nam Amerika deze voortrekkersrol over. Het hyper-serieuze en daardoor als elitair beoordeelde abstract expressionisme (Rothko, Newman en Pollock), is de allereerste beweging in de kunst die als typisch Amerikaans de kunstgeschiedenis in zou gaan, al was dat wel onder stevige invloed van de naar Amerika gevluchte Europese kunstenaars.

Zo werd binnen twee decennia Parijs afgelost door New York als hoofdstad van de kunst. Old American School Painting (Edward Hopper, Thomas Hart Benton) kent in het kielzog van de moderne abstracte ontwikkelingen zijn opleving als typisch Amerikaans, maar werd te gewoon, te regionaal, te figuratief en ouderwets gevonden. Maar wordt wel gewaardeerd als de basis van een eigen Amerikaanse schilderkunst met het thema: Banality as saviour.

Pop art keerde qua onderwerpen terug naar The American Dream van Hopper en Benton en reageerde op de niet passende elitaire kunst van het abstract expressionisme in een periode van burger-vrijheid, revolutie en emancipatie. ‘Pow’, ‘Boom’, Campbell-soepblikken, Marily Monroe en veel Coca-Cola. Dat is het eerste waar je aan denkt bij Pop art-kunst. De banaliteit en oppervlakkigheid van een alledaags modern Amerikaans leven vierde hoogtij in deze ultieme Amerikaanse kunststroming uit de jaren ’60. Deze verheerlijkte de populaire cultuur en de banaliteit van een op volle toeren draaiende consumptiemaatschappij door dezelfde thema’s en technieken te gebruiken als er op tv, in tijdschriften en in andere reclamemedia werd gebruikt.

 

 

Meer afbeeldingen

Details

Dag
2 Maandagavonden
Datum
18 en 25 januari 2021
Tijd
20:00 uur
Locatie
Online lezing van twee avonden
Cursusprijs
€25,00
Materiaalkosten
-
Meenemen
Onder leiding van
Barry Heinrichs
Contactpersoon
Wery Knaven
Telefoon
0611 018 518

Cursusdata

  • 18 januari 2021
  • 25 januari 2021

Corona Protocol

Loop voordat u naar de workshop/lezing gaat nog even de Corona checklist door die wij hebben ingesloten bij de herinneringsmail. Wanneer u één van de vragen met “Ja” heeft beantwoord; meldt u zich dan af bij de begeleider van de workshop/lezing...

Verder lezen »

Je bent aangemeld voor onze nieuwsbrief

Corona Protocol

Loop voordat u naar de workshop/lezing gaat nog even de Corona checklist door die wij hebben ingesloten bij de herinneringsmail. Wanneer u één van de vragen met “Ja” heeft beantwoord; meldt u zich dan af bij de begeleider van de workshop/lezing...

Verder lezen »

Je bent aangemeld voor onze nieuwsbrief